image 10
image 20
image 30
Tüp Bebek ve SGK desteği

Ülkemizde her 100 çiftten 15’i doğal yollarla çocuk sahibi olamıyor. Buna bağlı olarak da, yılda 80-85 bin civarında tüp bebek tedavisi yapılıyor. Tüm dünyada tüp bebek tedavisi yapılan ülkeler arasında Türkiye, yedinci sırada yer alıyor.

 Sosyal Güvenlik Kurumu ve Sağlık Bakanlığı, tüp bebek tedavileri ile ilgili güncel çalışmalar yapmayı sürdürürken, sürekli yenilen... Devamı

Gebelik Öncesi Planlama

Gebelik Öncesi Planlama

Her kadın bebeğinin sağlıklı ve en iyi şartlarda olmasını isteyecektir. Bebekte herhangibi rahatsızlık olam ihtimali tüm anne adaylarını genel korkusudur. Gebelik öncesinde her kadının bu endişe, korku, kaygılarını gidermesi için mutlaka muayene edilmesi gerekir. Evcil hayvan besleyen ve çiğ et tüketen bir bireyin, bebeği enfeksiyonlar açısından daha çok risk altındadır. Her hastalık ilaç ile tedavi edilemediği için gebelik öncesinde her şeyden çok daha dikkatli olunmalıdır. Bilinmeyen ilaçlar alınmamalı veya nasıl kullanılacağı bilinmeyen ilaçların mutlaka bir hekim kontrolünde kullanılması gerekir. Gebelik öncesinde ve sırasında beslenmeye dikkat edilmelidir. Annenin sigara, alkol, tütün ve bağımlılık yapan duygu-durum değiştiren maddeleri kesinlikle kullanmaması gerekir; bunlar fetüse zarar vermektedir. Bazı kadınlar bunun farkındadırlar, bazıları ise bu duruma karşı duyarlı değildirler. Madde bağımlılığı varsa tedavisi gerekir. Ev içi şiddet kurbanları gebe kalmadan önce saptanmalı çünkü gebelik sırasında fiziksel tacize uğrama ihtimali diğer zamanlara kıyasla daha fazladır.

Normal insan gebeliği son adet tarihinden itibaren ortalama 280 gün sürer. 

Gebe kadınlarda kalori ihtiyacı gebe olmayanlara göre %15 daha fazladır. Birçok mineral ve vitamin ihtiyacı gebelikte artar. Fetüs ve demir hacmi artan anne için demir içeren besinler önemli bir yer alır. Demiri öğün aralarında aç karnına veya portakal suyuyla almak emilimi artırır. Gebelik sırasında önerilen kilo artımı 10-15 arasındadır. Gebelik başlangıcında düşük kilolu kadınların 10-15  kilo alması alması uygunken, aşırı kilolu kadınların kilo alımını 12nin altında tutması gerekir. Eğer gebe bir kadın gebeliğin yarısına kadar 4 kilo alamazsa beslenme durumu değerlendirilmelidir.

Yağlıi baharatlı veaşırı tuzlu yiyeceklerden mümkün olduğunca uzak durulmalıdır. Sık sık ve küçük öğünler halinde yiyecek alınması suretiyle mide boş bırakılmamalıdır. Gebe bir kadın gebelik boyunca bedenini çok yormamak şartıyla düzenli egzersiz yaparsa doğum daha kolay olur. Aşırı olmayan düzenli egzersizlerin anneye ve fetüse hiçbir zararı bulunmamaktadır. Düzenli olarak haftada en az iki - üç kez tavsiye edilir. Uzun süre ayakta durmaktan kaçınılmalıdır. Gebelikte vücudun ağırlık merkezi değişeceği için denge kaybına yol açabilecek davranışlarda bulunulmamalıdır. Eğer egzersiz gebeyi zorluyorsa ısrarcı olunmamalıdır.

Sigara dumanındaki karbon monoksit ve nikotinin fetüse zarar vereceği için içilmemesi ve hatta içilen ortamlarda bulunmaması gerekir. Sigara dumanına maruz kalan fetüsün diğer fetüslere oranla sağlıksız doğma olasılığı daha yüksektir. Erken doğum, düşük doğum ağırlığı ve ani bebek ölümü riskleri artmamktadır. Eğer anne adayı sigarayı 16. gebelik haftasından önce bırakırsa bebeğin kilo artışı gerçekleşir. Aksi takdirde bebeğin ağırlığı düşük olarak doğma ihtimali yüksektir. Sigaraya devam etmek bebek ölüm hızını artıran bir faktördür. Gebelik sırasında annenin alkol tüketimi arzu edilmez. Genelikte güvenli alkol dozu yoktur. özelilkle bebeğin beyin gelişimi açısından ciddi zararlıdır.

 

Ülkemizde özellikle tüm gebelerin hepatit B(sarılık hastalığı) gebelik öncesi yaptırması gerekir. Gebe olan bütün kadınların çocukluk dönemi hastalıklarını geçirmiş olması veya aşı yaptırarak bu hastalıklara karşı bağışıklık kazanmış olması gerekir. Toplum sağlığı açısından gebe kadınlarıaşılamk yerine kadınları gebelik öncesinde riskli enfeksiyonlara karşı aşılamak doğrudur.

Gebe olan birçok kadın çalışmaktan kaçınır, bu doğru değildir. Çalışmaya devam edilebilir. Sadece ağır efor sarf eden çalışmalardan kaçınılmalıdır. Gebe kadınlar çok oturmaktan kaçınmalıdır. YOlculuk esnasında ortalama 2- 2.5 saatte bir ayağa kalkıp 5-10 dk yürümeleri yeterlidir. Özellikle varis riski olan hastalarda bu çok önemlidir. Gebelerde sırt ağrıları olabilir, aşırı kilo alımıyla ağrılar daha da artabilir. Gebe kadınların oturuşları düzgün ve dik olmalıdır, topuklu ve düz ayakkabıdan kaçınmalıdırlar. Geniş tabanlı hafif topuklu ortopedik tabanlı ayakkabılar tercih edilmelidir.